הכניסה, חלון הראווה של הבית


הכניסה, חלון הראווה של הבית

 

בואו נדבר רגע על הרגע הזה בו אנו פוגשים בית לראשונה. במקרים רבים, הכניסה לבית מתפקדת ככרטיס הביקור של הבית, היות והיא הטעימה הראשונה שאנחנו מקבלים מהחלל, והיא זו שמכינה אותנו למה שאנו עתידים לפגוש. כניסה מעוצבת ומרשימה תכניס אותנו לאווירה הנכונה ותעביר בנו את התחושה כי הבית שמחכה לנו מעבר לדלת, מעוצב לעילא, ושזו למעשה רק ההתחלה. מנגד, כניסה מוזנחת ולא מזמינה תעשה שירות רע לבית כולו, כך שאפילו אם החלל הפנימי מרשים ומסוגנן, עדיין יוותר בנו הטעם של המפגש הראשוני.

Luxury hotel stairs

WALL DESIGNS קרדיט יחצ חול

“המבואה היא חלון הראווה של הבית, ואין פעם שנייה לרושם ראשוני. לישראלים חשוב מאוד “מה יחשבו”, מה ירגיש האורח כשייכנס לבית, ומה הרושם הראשוני שמתקבל, ולכן בפעמים רבות מבקשים לייצר אפקט וואו שיתגלה מיד לאחר שפותחים את הדלת.” אומרת שלומית זלדמן, מעצבת פנים. “את הכניסה אפשר לבחור לעצב באותה שפה של שאר הבית כטעימה מסקרנת ומזמינה, רמז למה שצפוי בהמשך, אשר תהווה מעין סיכום של הקונספט העיצובי של כלל הבית, מעין מיקרו פרויקט שמאגד בתוכו את החזון העיצובי של הבית, או דווקא להפך: לשבור את הדפוס ולבדל את האזור משאר חלל הבית, ולהשתמש בו בתור המקום בו אנו מעזים קצת יותר.” מוסיפה זלדמן.

17_gallarate.tif

קרדיט אליתה ליוינג המותג bontempi

מימד רוחני

אזור הכניסה מתפקד מעין פילטר, סנן, דרכו אנו עוברים מאווירה אחת לשני ונכנסים מהחוץ לפנים. גם ברמה הפילוסופית, בתרבויות רבות רווחת האמונה כי עלינו להתנקות כשאנו עוברים ממקום למקום, ואכן, מבואת הכניסה מאפשרת לנו לעשות זאת ברמה הרוחנית, ולהעביר אותנו מעין טקס בו אנו משילים את דאגות היומיום, מניחים את כל החפצים עמם נכנסנו הביתה, ומחליפים מוד. “כמעצבים ואדריכלים אנו קודם כל מייצרים חוויה, ולכן אנו מייחסים חשיבות רבה לאזור הכניסה, היות ומדובר באזור אשר מייצר חוויה מיידית עבור הנכנס לבית, כאשר החוויה למעשה מתחילה כבר מהכניסה בדלת- התאורה ליד הדלת, הפעמון, כל אלה כבר מספרים לנו על מה שמצפה לנו מעבר לכניסה.” אומרת אדריכלית איריס אבנרי. “אזור הכניסה הוא חלק מהבית עצמו ולכן צריך לדבר בשפה העיצובית של שאר הבית, אם זה בריצוף, תאורה, צבעוניות וכד’, אך בד בבד לייצר אלמנט שגורם למי שנכנס בדלת, לעצור לרגע ולהשתהות באזור הכניסה, באמצעות מוקד עניין מרכזי- קיר מעניין, פריט אמנות, ספסל, או כל פריט אחר שיבדל את אזור הכניסה מהמשך החלל.

03_gallarate_dettaglio.tif

קרדיט אליתה ליוינג המותג bontempi

אם פעם היינו רגילים לראות מסדרון כניסה, במיוחד בדירות ישנות, היום הנטייה היא לתכנן בתים הרבה יותר פתוחים, עם זאת, בגלל שהדירות הופכות לקטנות יותר ויותר, המבואה כמעט נדחקה לגמרי, ובמקרים רבים אנו נכנסים הישר לאזור פינת האוכל, לכן, אפילו יותר חשוב להתעכב על אזור, אפילו אם קטן, אשר מוקדש לחוויית המעבר, כשהמבואה מוגדרת בפני עצמה קל להעז ולבחור חומרים ופריטים מיוחדים ודומיננטיים. הכניסה לא חייבת להופיע בדמות מסדרון או חדר, היא יכולה להופיע גם כקיר מעניין שנותן הרגשה של מעבר, וחושף אותנו לאט-לאט לחלל עצמו.” מוסיפה אבנרי.

ן (23)
אדריכלית איריס אבנרי דביר צילום אלעד גונן

הכניסה- הלכה למעשה

“בניגוד לווילות רחבות ידיים, אשר מאפשרות אזור שירות ואחסון חיצוני, בבתי דירות הכניסה משמשת גם בתור אלמנט פונקציונלי, ולכן חשוב לתכנן אותה נכון, על מנת לנצל את השטח כולו. אם ברוב הבתים הפרטיים קיים אזור בו אנו יכולים לזרוק את כל החפצים עם הכניסה, בדירה, אם לא נתכנן מקום ייעודי לאחסון, החפצים האלה ימצאו את עצמם בפינת האוכל או באי העבודה.” אומרת שירה הלל, אדריכלית ממשרד הלל אדריכלות. “מומלץ למקם ארון שירות נסתר, בצד הכניסה הפנימי והפחות גלוי, ושם לתת דגש גדול על נושא של אחסון מעילים, תיקים ונעליים. אם תנאי השטח מאפשרים זאת, מומלץ להימנע מהצבת ארון חשמל מפלסטיק בכניסה, אם לא, ניתן לייצר יחידת נגרות מעוצבת שתסתיר אותו ותהווה פרט עיצובי. אנחנו מקפידות מאוד על המבט הראשוני מהכיוון שהדלת נפתחת ומשתדלות שהמבואה תיצור חציצה ראשונית בין הכניסה למרחב הפרטי. כך שאפשר יהיה לשבת בבית באינטימיות מבלי להרגיש חשופים מדי בכל פעם שהדלת נפתחת” מסכמת הלל.

באדיבות אליתה ליוינג, עיצוב רונית שיסמן, צילום ליאור גרונדמן
באדיבות אליתה ליוינג, עיצוב רונית שיסמן, צילום ליאור גרונדמן
עיצוב פנים קארן ורטהיימר, באדיבות רשת אליתה ליוינג, צלם אביב קורט
עיצוב פנים קארן ורטהיימר, באדיבות רשת אליתה ליוינג, צלם אביב קורט

 

+ There are no comments

Add yours