דירת נופש-עבודה


דירת נופש-עבודה

נופש ועבודה תחת קורת גג אחת? בהחלט ואפילו כזו שנראית מצוין ופונקציונלית לשני השימושים השונים שעושים בה דייריה. אל מעצבת הפנים שלומית זלדמן פנתה משפחה שמתגוררת בכלל בעיר אחרת בארץ בבקשה לעצב להם דירה תל אביבית שתשמש אותם לנופש משפחתי אורבני במהלך סופי שבוע וחופשות ותשמש כדירת עבודה באמצע השבוע. איך מכניסים את שתי הבקשות בשטח של 86 מ”ר בלבד? בחוכמה. “הדירה נמצאת בבניין ישן במרכז תל אביב ובעצם כל השטח הפנימי חולק מחדש, תוך התחשבות במגבלות כמו עמודים תומכים וקורות, כך שיהיה סלון גדול, כייפי, מואר ומפנק וכל השאר הפונקציות יהיו מדויקות כדי לא לבזבז שטח”, מספרת זלדמן, “האווירה שרצינו להשיג היא של לופט עירוני מודרני, לכן גם הצבעוניות היא מונוכרומטית עם נגיעות קלות של צבע”.

מעצבת פנים שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (פינת )

לזלדמן היה חשוב להפוך את החלון הגדול לאלמנט עיצובי בפני עצמו. בעבר הייתה זזו מרפסת סגורה כמו שהיה נהוג בבנייה האורבנית של אמצע המאה הקודמת. “יצרנו גריד ובחרנו בפרופיל בלגי שחור כך שהחוץ נראה ממוסגר ומהווה מוקד לכל החלל המרכזי. הוספנו וילון רך ונעים עם נגיעת צבע”, מסבירה זלדמן. אלמנט תשתיתי נוסף היה הרצפה – רצפת בטון מוחלק בגוון אפור שממשיכה את הקונספט האורבני הנקי ומאפשרת אשליה אופטית של מרחב גדול כיוון שאין בה חיבורים, חריצים או חלוקה.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (3)

“המטבח אפור כהה, מינימליסטי וקטן, שכן הוא לא משמש לבישולים אלא יותר להכנת ארוחות קלות. עם זאת היה לי חשוב לתת לו עומק ואופי בעזרת מסגרות דקות מסביב לדלתות. כיוון שמדובר במטבח קטן רציתי להעניק לו מראה של עומק וזה נותר בעזרת מימד נוסף. הדלפק, הממשיך את הארונות, עשוי מעץ אלפון שעבר האפרה כדי שיתאים בצבעוניות. פיצ’ר מרכזי הוא המקרר – מדובר בפריט עיצובי בפני עצמו שמוסיף”, מספרת זלדמן. הקיר המוביל מהמטבח לפינת האוכל נצבע בצבע שחור ומיועד לכתיבה עם גירים, ובחלקו העליון שולבו פתחי אוורר עגולים ושחורים במראה תעשייתי.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (7)

המטבח מתמזג לפינת אוכל רחבת ידיים, הניצבת קרוב לחלון ונהנית מאור יום נעים ומנוף אורבני ירוק בחלקו. שולחן האוכל והכיסאות בגוני שחור וחום שסביבו משמשים הן לישיבות ולעבודה (ולכן מוקמו קרוב לחלון) והן לארוחות משפחתיות בחופשות. אגב, אם תשימו לב הכיסאות לא אחידים אלא רק דומים, מעין וריאציה על נושא. גם במקרה הזה זלדמן כיוונה למראה לא סטנדרטי כדי ליצור עניין וגיוון.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (5)

“החלל המרכזי כולל גם את הסלון, שנחשב גדול ביחס לשטח הדירה, ובו מיקמתי ספת עור חומה ונוחה מטולמנ’ס”, מספרת זלדמן על בחירת החפצים בסלון, “שאר החפצים נרכשו בכל מיני חנויות כדי ליצור מראה מעניין ומגוון. לצד הספה מיקמנו כורסת שזלונג שחורה בסגנון של השזלונג המפורסם של לה קורבוזייה, שילבתי שולחנות עגולים כדי להעניק דינמיות לחלל ו’לעגל את הריבועיות’ שלו. כמו כן שילבתי הדומים לישיבה קלילה”. גולת הכותרת בסלון היא ספריית ענק בהתאמה אישית המתפרשת על קיר שלם ומותאמת בדיוק לצורכי הלקוחות. אפילו את הקורות התומכות שזלדמן נאלצה להשאיר, היא שילבה בספרייה בהרמוניה. “בעלי הבית אוהבים לקרוא ויש להם הרבה חפצים ולכולם יש מקום בספרייה, שחלקה פתוח וחלקה סגור עם דלתות אפורות וכחולות בגדלים שונים, ליצירת עניין ומשחקיות ויזואלית. שילבנו בתוכה גם את הטלוויזיה”, היא אומרת.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (8)

זוכרים שאמרנו שאין בזבוז של שטח? אז הארון מחופה המראה בכניסה הוא דוגמה לכך. מאחורי המראה הגדולה – שמגדילה בפני עצמה את החלל ומשמשת להתארגנות לפני היציאה מהבית – מסתתר ארון פונקציונלי לתיקים, נעליים ושאר חפצים.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (10)

החלק הפרטי של הבית כולל חדר שינה זוגי עם חדר רחצה צמוד, חדר שינה נוסף וחדר רחצה נוסף. “חדר השינה הזוגי מאוד מינימליסטי ופשוט, אבל יש בו כל מה שצריך. בשיפוץ הגדלנו את החלון כדי להכניס כמה שיותר אור ואוויר, את הרצפה חיפינו בפרקט עץ חמים ואת המעבר לחדר הרחצה פתרנו בדרך של חשיבה מחוץ לקופסה, אבל בתוך הארון… יצרנו את דלת הכניסה לחדר הרחצה כחלק מארון הקיר, כך שבעצם הארון סובב את הכניסה לחדר הרחצה. זהו פריט נגרות ייחודי ומותאם אישית לצורכי החלל, בלי לוותר על מקום או על פונקציות חשובות”, מספרת זלדמן. אפילו הפתחים של מיזוג האוויר שולבו באלגנטיות בחלק העליון של הארון.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (14)

חדר השינה מוביל כאמור לחדר הרחצה המרשים. “את חדר הרחצה תכננה סביב החלון הקבוע בו (שגם הוא עבר הגדלה). החלון הוא זה שקבע את מיקום הכיור בצד ולא באמצע כפי שנוהגים רוב המעצבים. “גם הארון הכהה הוא פריט נגרות שעוצב ויוצר בדיוק לחלל. הוא תלוי כדי להעניק קלילות ועליו ניצב כיור קוריאן לבן ומעליו מראה הממשיכה קונספטואלית את החלון שלידה”, מסבירה זלדמן, “שווה להתעכב במיוחד על הרצפה הייחודית והמעניינת, שחופתה באריחים של ויה ארקדיה, כמו כל הפריטים בשני חדרי הרחצה. השתמשנו בשני סוגים של שיש והם הונחו בסגנון של Fish-bone בשחור ולבן. על הקירות השתמשנו במיקרו-טופינג – מריחות בטון באפור”.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (9)

לסיכום אומרת זלדמן, שכמי שמורגלת בעבודה על חללים גדולים יותר היוותה עבורה הדירה אתגר. ואכן מדובר באתגר שצפוי למעצבים ולאדריכלים רבים, שכן אוכלוסיית העולם עוברת יותר ויותר להתגורר בערים. “כל מילימטר נוצל בגלל שמדובר בדירה קטנה שאין בה שטח שאפשר ‘לבזבז’. זו המחשבה שתמיד מלווה אותי בתכנון ועיצוב של חללים קטנים”, מסכמת זלדמן.

שלומית זלדמן - צלם עמית גושר (8)

על קצה המזלג

אני מאמין: “להיות קשוב קודם כל לרצונות ולצרכים של הלקוח, לקרוא בי השורות ולהבין מה הוא רוצה ומה הוא צריך, ולדעת בסוף לתרגם את כל זה לתלת מימד. לכן כל פרויקט שלי שונה מקודמו”.

גישת עיצוב: “ליצור חללים כמה שיותר פתוחים, ‘נקיים’, לא משנה מהו הסגנון של הבית”.

טיפ עיצובי: “לא לפחד להעז, לא לבחור בכל את ה’בטוח'”.

מה לא לעשות: “לא לחסוך באדריכל ובקבלן טובים. הם עמוד השדרה של כל שיפוץ או בניה טובים”.

+ There are no comments

Add yours